9 czerwca 2025 roku, w Saarbrücken-Brebach zaprezentowano pierwszy TramTrain dla Saarbahn. To inauguracja dostaw w ramach jednego z największych zamówień taborowych w Europie – docelowo Stadler może dostarczyć nawet 504 pojazdy dla sześciu operatorów z Niemiec i Austrii. Saarbahn zamówił 28 składów, z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 21.
Projekt „VDV-TramTrain” to unikatowe w skali międzynarodowej zamówienie wspólne, obejmujące sześciu przewoźników z dwóch krajów i jedną, wspólną platformę pojazdów. Po rozstrzygnięciu ogólnoeuropejskiego przetargu, firma Stadler produkuje w swojej fabryce w Walencji wielosystemowe pojazdy CITYLINK, zdolne do jazdy zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Producent odpowiada również za ich pełne utrzymanie przez cały cykl życia.
Komfort, innowacja i integracja ponad granicami
– To wyjątkowy projekt współpracy o międzynarodowej skali. Tego typu partnerstwa są najlepszym sposobem na budowanie zintegrowanej Europy. Cieszymy się, że możemy wnieść nasz wkład, dostarczając pojazdy CITYLINK – powiedział Iñigo Parra, prezes Stadler Division Spain.
– Nowe pojazdy to większy komfort podróży, symbol nowoczesnej metropolii, ale również znak współpracy transgranicznej i europejskiej jedności. Dzięki nowej generacji tramwajów Saarbahn konsekwentnie dążymy do nowoczesnej i zrównoważonej mobilności w Saarbrücken i całym regionie. To właśnie rozumiemy przez ideę Euro-metropolii – podkreślił burmistrz Saarbrücken, Uwe Conradt.
Petra Berg, minister mobilności Kraju Saary, dodała natomiast:
– TramTrainy stanowią ważny wkład w rozwój ekologicznego transportu publicznego. Wspólnie z partnerami projektu, miasto i kraj związkowy Saarland wyznaczają nowe standardy wysokiej jakości oferty transportowej, w której Saarbahn odgrywa kluczową rolę. Nowoczesna mobilność, zorientowana na przyszłość, to dziś wspólna sprawa – łączy ludzi niezależnie od tego, czy mieszkają w mieście, czy na wsi.
– Przyjazd pierwszego pojazdu do Saarbrücken to wyjątkowy kamień milowy. Teraz będziemy mogli przeprowadzić na miejscu kluczowe testy i procedury dopuszczeniowe. Stadler zapewnia, że proces certyfikacji przebiegnie zgodnie z planem i harmonogramem. Spodziewamy się pierwszych pojazdów liniowych już w pierwszej połowie 2026 roku, a wymiana obecnej floty – po 30 latach eksploatacji – ma zakończyć się do początku 2028 roku – zapowiedział Karsten Nagel, dyrektor zarządzający Saarbahn.
– To zamówienie wspólne to projekt wzorcowy dla całej branży. Pokazuje, że gdy wszyscy działają razem, powstaje coś więcej niż tylko pojazd – rodzi się wspólna wizja przyszłości – dodał Thorsten Erlenkötter, koordynator projektu VDV-TramTrain.
Z Walencji przez Europę – CITYLINK na trasie do Saarbrücken
Pojazdy CITYLINK powstają w zakładach Stadlera w hiszpańskiej Walencji. Pierwszy egzemplarz zaprezentowano we wrześniu ubiegłego roku na targach InnoTrans w Berlinie. Kilka tramwajów już teraz bierze udział w skomplikowanych testach dopuszczeniowych: przez pół roku były testowane na torze w czeskim Velim, badano ich kompatybilność elektromagnetyczną w Monachium, a także sprawdzano w komorze klimatycznej w Wiedniu – by upewnić się, że bezawaryjnie pracują w warunkach ekstremalnych temperatur, zarówno w upale, jak i mrozie.
W Saarbrücken będą kontynuowane testy dopuszczeniowe, prowadzone według przepisów zarówno kolejowych (EBO), jak i tramwajowych (BoStrab). Co istotne – nowe pojazdy zostaną również dopuszczone do ruchu na trasie aż do francuskiego Saargemünd.
Duża część testów statycznych i dynamicznych przeprowadzanych z pojazdami Saarbahn będzie obowiązywać również dla składów zamówionych przez pozostałych partnerów konsorcjum. Pozwoli to nie tylko na obniżenie kosztów produkcji poszczególnych wariantów, ale także znacząco zredukuje koszty dopuszczeń.
CITYLINK – wspólna platforma TramTrain
Nowe pojazdy to modułowe, niskopodłogowe tramwaje lekkie zaprojektowane z myślą o płynnych i wygodnych przejazdach między centrum miast a przedmieściami. CITYLINK łączy wygodę, elastyczność i bezpieczeństwo podróży.
Wszystkie pojazdy w projekcie bazują na wspólnej platformie: mają 37,2 metra długości i 2,65 metra szerokości. Trójczłonowe składy wyposażone są standardowo w klimatyzację w kabinie pasażerskiej i maszynisty oraz w przestronne strefy wielofunkcyjne. Każdy z przewoźników otrzyma pojazdy skonfigurowane zgodnie z własnymi potrzebami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.